Шида Картлийы Информацион Центр
Новости
На школьном балконе в селе Кодавардисубани по утрам стоят и глядят
на дорогу трое детей.
"Почти все сбережения и доход, что у нас были, мы потратили в
течение этого одного года.
Село Земо-Ормоци находится в том месте ущелья Таны, где две реки –
Баланисхеви
Именно в то время, когда им больше всего нужна забота других,
некоторые из них одиноки,
ახალი ამბები
საღამო ხანს, გორში დაბრუნებას რომ ვაპირებდით, სოფელში მანქანით ორი პიროვნება შემოვიდა. ჩვენი მასპინძელი კარებთან მიეგება.
- გამარჯობა, აქაური ბრძანდებით? - ჰკითხეს მურად ქორთიევს.
- კი, რაშია საქმე?
- სახლს ხომ არავინ ყიდის, სააგარაკედ გვინდა? - იკითხა სტუმარმა.
- სადაური კაცი ხარ? - ჰკითხა მასპინძელმა.
- დირბელები ვართ.
- მე არაფერი ვიცი, ვერ გეტყვით" - ამ სიტყვებით გაისტუმრა დირბელები.
მობრუნდა ეზოში ბატონი მურადი. სიგარეტი ამოიღო, მოუკიდა და ღრმა ნაპასი დაარტყა.
,,მამაჩემი და დედაჩემი აი იქ მთაზე ადიოდნენ, სადაც ცარიელი ადგილი იყო, ტყის პირას, ამუშავებდნენ, ხან კარტოფილს თესავდნენ, ხან რას. მე თვითონაც მიკვრის, ისეთ ადგილებს ამუშავებდნენ ხოლმე. სულ 4 გვარი ვცხოვრობდით - გაგლოევი, ქორთიევი, ჯაგაევი და გათიკაევები. ერთი ოჯახი იყო ქოქოევის - ისიც ბიძაჩემის, ეხლა? ტყით გაივსო აქაურობა. მოდი და უყურე, რაც აქ ხდება." - თქვა და სახლის უკან ლობიოს კვლებისკენ გაეშურა, წყალი მაქვს დასაწყვეტიო.
ფოტოზე: მურად ქორთიევი პაპის ნასახლარზე
სოფელი, რომლის შესახებაც ამბავს გიყვებით, ძამის ხეობის ბოლო სოფელია. ამ ადგილს ყველა ძამის ხეობას ეძახის, სინამდვილეში, ტყემლოვანისწყლის ხეობაში ვართ. ტყემლოვანისწყალი კი მდინარე ძამას საკმაოდ მოშორებით უერთდება.
ტურისტულ სეზონზე უამრავი მანქანა მოძრაობს. მრევლი თუ ვიზიტორი ქოზიფას მონასტრისკენ მიდის. ტყემლოვანას ჩაუვლიან და ფიქრობენ - ,,რა უპატრონოდ მიუტოვებიათ სახლები? მადლობა ღმერთს ბერები აქ არიან!"
ძამის ხეობა სინამდვილეში სხვა ტრაგედიას ინახავს. აქ მცხოვრებლებს სახლ-კარი საკუთარი ნებით არ მიუტოვებიათ. ქართულ-ოსური კონფლიქტის დროს, 90-იან წლებში, არაფორმალური დაჯგუფებები გამოჩნდნენ, მოსახლეობას ართმევდნენ საქონელს, ძირითად შემთხვევაში კი, ეთნიკური ნიშნით ავიწროებდნენ და ეუბნებოდნენ, რომ დაეტოვებინათ სახლ-კარიც კი.
30 წლის წინ აქ ურმებით ხალხი დადიოდა. 8-კლასიან სკოლაში ბავშვები ხშირად ფეხშიშველი დადიოდნენ. ბარში მხოლოდ კვირაში ერთხელ ჩადიოდნენ, მიჰქონდათ ყველი, ჩაჰყავდათ ბატკნები გასაყიდად...
,,მახსოვს ბებიაჩემი ქვებს გვაკრეფინებდა ხოლმე. გზის გასასუფთავებლად იმდენი ქვა მოგვიგროვები, ამას როგორ ვახერხდებით, ვფიქრობთ ხოლმე" - ამბობს რუსუდან ფილიევი, რომელიც დღეს ემიგრაციაში ცხოვრობს. მისი პაპა და ბებია ტყემლოვანაში ცხოვრობდნენ.
გასულ წელს, ბიძაშვილებთან ერთად, ჩამოვიდა. პაპის სახლთან მივიდა და რას ხედავს - უშველებელი გალავანია შემოვლებული, რომლის შიგნით ორსართულიანი სახლი მოექცა.
,,მამაომ გვითხრა, რა ვქნა, მოვიკითხეთ, გეძებეთ და რომ არ გამოჩნდით, ასე მოხდაო. ძალიან ვინერვიულე. ჩვენი მოძებნა არ იყო რთული. სოფელში ვინც ცხოვრობს, ჩვენი ბიძაშვილია და შეეძლოთ, მასთან მოვეკითხეთ. მალე გამოვბრუნდით სოფლიდან, მაგრამ პაპაჩემის და ბებიაჩემის სახლის დაბრუნებას მაინც შევძლებთ," - გვითხრა ქალბატონმა რუსუდანმა.
,,ერთ სახლს ბიძაშვილებს ვუნახავ" - გვითხრა მურად ქორთივმა. ,,კი, შემოღობეს, მაგრამ სახლს ვერავინ დაიკავებს. ისინი რომ ჩამოვლენ ხოლმე, თავიანთი სახლი უნდა ჰქონდეთ".
ტყემლოვანა 1990 წელს დაიცალა. ქართულ-ოსური კონფლიქტი ძალიან მძიმედ გადაიტანეს. შორიდან მანქანის ხმას რომ გაიგებდნენ, არიქა, შემოგვესივნენო. ხალხი, დიდი და პატარა, ასევე მოხუცები, ტყეებისკენ გარბოდნენ. ფიჭვნარიდან უყურებდნენ, რაც ხდებოდა სოფელში.
არაფორმალური დაჯგუფებები, რომლებიც საქართველოს მაშინდელი ხელისუფლების ნებართვით მოქმედებდა, მოსახლეობას ძარცვავდა. განსაკუთრებით, იმ სოფლებში, სადაც ბევრი ძროხა, ცხვარი და თხები ყავდათ. მანქანებზე ტვირთავდნენ საქონელს და ისე მიდიოდნენ.
,,წასვლა რომ დავაპირეთ, ბიძაჩემი მოვიკითხეთ. ძლივს ვიპოვეთ, ტყეშიც ძლივს მივაგენით, ისეთ ადგილზე იყო დამალული. ძალიან ბევრი წელი გავიდა, მაგრამ შეუძლებელია იმის დავიწყება, რაც ამ მშრომელმა ხალხმა გადაიტანა," - გვიყვება ქალბატორნი რუსუდანი. თან ბოდიშს გვიხდის, რომ სამუშაოზე იმყოფება და უნდა დაგვტოვოს. ,,რომ ჩახვალთ სოფელში, იქ ერთი ლამაზი სახლია, აივანი აქვს. შედით იმ სახლში, გახსენით კარი. თუ ამინდი აირიოს, შეეფარეთ, აივანზე დაისვენეთ, სხვა ვერაფრით გაგიმასპინძლდებით," - ამ სიტყვებით დაგვემშვიდობა რუსუდან ფილიევი.
მურადი ქორთიევი უკვე 70 წლისაა. 1990-იან წლებში არ წავიდა ჩრდილოეთ ოსეთში. საქართველოში დარჩა და გორში ცხოვრობდა. 1996 წელს ხეობაში ბერები გამოჩნდნენ. საცხოვრებლად მიტოვებული სახლები დაიკავეს. სოფელში ცოტა ხნის შემდეგ მურად ქორთიევიც დაბრუნდა. რადგანაც პაპისეული სახლი ინგრეოდა, ბიძაშვილის სახლში გადავიდა საცხოვრებლად. ტყემლოვანაში, 20 წლის წინ, გორიდან კიდევ ერთი ოჯახი დასახლდა.
2019 წლიდან ელბაქიანთკარიდან ტყემლოვანამდე გზის მშენებლობა დაიწყო. მიწის ფართობების გაყიდვა კი ინტენსიურად განახლდა. ქარელის მერიის ბალანზე რიცხული ათასობით ჰა უკვე გასხვისხდა. 2019 წლის ბოლოს, კონკორდატის საფუძველზე, ქარელის მერია საჯარო რეესტრს დაეთანხმა, რომ ეკლესია და მასზე განთავსებული მიწა საპატრიარქოს უნდა გადაეცეს. ასეც მოხდა.
ტყემლოვანა - გადაფორმებული სოფელი კონკორდატის სახელით
საღამო ხანს, გორში დაბრუნებას რომ ვაპირებდით, სოფელში მანქანით ორი პიროვნება შემოვიდა. ჩვენი მასპინძელი კარებთან მიეგება.
- გამარჯობა, აქაური ბრძანდებით? - ჰკითხეს მურად ქორთიევს.
- კი, რაშია საქმე?
- სახლს ხომ არავინ ყიდის, სააგარაკედ გვინდა? - იკითხა სტუმარმა.
- სადაური კაცი ხარ? - ჰკითხა მასპინძელმა.
- დირბელები ვართ.
- მე არაფერი ვიცი, ვერ გეტყვით" - ამ სიტყვებით გაისტუმრა დირბელები.
მობრუნდა ეზოში ბატონი მურადი. სიგარეტი ამოიღო, მოუკიდა და ღრმა ნაპასი დაარტყა.
,,მამაჩემი და დედაჩემი აი იქ მთაზე ადიოდნენ, სადაც ცარიელი ადგილი იყო, ტყის პირას, ამუშავებდნენ, ხან კარტოფილს თესავდნენ, ხან რას. მე თვითონაც მიკვრის, ისეთ ადგილებს ამუშავებდნენ ხოლმე. სულ 4 გვარი ვცხოვრობდით - გაგლოევი, ქორთიევი, ჯაგაევი და გათიკაევები. ერთი ოჯახი იყო ქოქოევის - ისიც ბიძაჩემის, ეხლა? ტყით გაივსო აქაურობა. მოდი და უყურე, რაც აქ ხდება." - თქვა და სახლის უკან ლობიოს კვლებისკენ გაეშურა, წყალი მაქვს დასაწყვეტიო.
ფოტოზე: მურად ქორთიევი პაპის ნასახლარზე
სოფელი, რომლის შესახებაც ამბავს გიყვებით, ძამის ხეობის ბოლო სოფელია. ამ ადგილს ყველა ძამის ხეობას ეძახის, სინამდვილეში, ტყემლოვანისწყლის ხეობაში ვართ. ტყემლოვანისწყალი კი მდინარე ძამას საკმაოდ მოშორებით უერთდება.
ტურისტულ სეზონზე უამრავი მანქანა მოძრაობს. მრევლი თუ ვიზიტორი ქოზიფას მონასტრისკენ მიდის. ტყემლოვანას ჩაუვლიან და ფიქრობენ - ,,რა უპატრონოდ მიუტოვებიათ სახლები? მადლობა ღმერთს ბერები აქ არიან!"
ძამის ხეობა სინამდვილეში სხვა ტრაგედიას ინახავს. აქ მცხოვრებლებს სახლ-კარი საკუთარი ნებით არ მიუტოვებიათ. ქართულ-ოსური კონფლიქტის დროს, 90-იან წლებში, არაფორმალური დაჯგუფებები გამოჩნდნენ, მოსახლეობას ართმევდნენ საქონელს, ძირითად შემთხვევაში კი, ეთნიკური ნიშნით ავიწროებდნენ და ეუბნებოდნენ, რომ დაეტოვებინათ სახლ-კარიც კი.
30 წლის წინ აქ ურმებით ხალხი დადიოდა. 8-კლასიან სკოლაში ბავშვები ხშირად ფეხშიშველი დადიოდნენ. ბარში მხოლოდ კვირაში ერთხელ ჩადიოდნენ, მიჰქონდათ ყველი, ჩაჰყავდათ ბატკნები გასაყიდად...
,,მახსოვს ბებიაჩემი ქვებს გვაკრეფინებდა ხოლმე. გზის გასასუფთავებლად იმდენი ქვა მოგვიგროვები, ამას როგორ ვახერხდებით, ვფიქრობთ ხოლმე" - ამბობს რუსუდან ფილიევი, რომელიც დღეს ემიგრაციაში ცხოვრობს. მისი პაპა და ბებია ტყემლოვანაში ცხოვრობდნენ.
ფოტოზე: მურად ქორთიევი
ბლის საუკუნოვან ხესთან, გაჭირვების დროს, ბალამწარას მთელი სოფლის
ბავშვები კრეფდნენ
გასულ წელს, ბიძაშვილებთან ერთად, ჩამოვიდა. პაპის სახლთან მივიდა და რას ხედავს - უშველებელი გალავანია შემოვლებული, რომლის შიგნით ორსართულიანი სახლი მოექცა.
,,მამაომ გვითხრა, რა ვქნა, მოვიკითხეთ, გეძებეთ და რომ არ გამოჩნდით, ასე მოხდაო. ძალიან ვინერვიულე. ჩვენი მოძებნა არ იყო რთული. სოფელში ვინც ცხოვრობს, ჩვენი ბიძაშვილია და შეეძლოთ, მასთან მოვეკითხეთ. მალე გამოვბრუნდით სოფლიდან, მაგრამ პაპაჩემის და ბებიაჩემის სახლის დაბრუნებას მაინც შევძლებთ," - გვითხრა ქალბატონმა რუსუდანმა.
,,ერთ სახლს ბიძაშვილებს ვუნახავ" - გვითხრა მურად ქორთივმა. ,,კი, შემოღობეს, მაგრამ სახლს ვერავინ დაიკავებს. ისინი რომ ჩამოვლენ ხოლმე, თავიანთი სახლი უნდა ჰქონდეთ".
ტყემლოვანა 1990 წელს დაიცალა. ქართულ-ოსური კონფლიქტი ძალიან მძიმედ გადაიტანეს. შორიდან მანქანის ხმას რომ გაიგებდნენ, არიქა, შემოგვესივნენო. ხალხი, დიდი და პატარა, ასევე მოხუცები, ტყეებისკენ გარბოდნენ. ფიჭვნარიდან უყურებდნენ, რაც ხდებოდა სოფელში.
ფოტოზე: ლია და ზურაბ ეკალაძეები,
მათთან სტუმრად სახლის ყოფილი
მეპატრონის შვილი და შვილიშვილები მიდიან
ხოლმე
არაფორმალური დაჯგუფებები, რომლებიც საქართველოს მაშინდელი ხელისუფლების ნებართვით მოქმედებდა, მოსახლეობას ძარცვავდა. განსაკუთრებით, იმ სოფლებში, სადაც ბევრი ძროხა, ცხვარი და თხები ყავდათ. მანქანებზე ტვირთავდნენ საქონელს და ისე მიდიოდნენ.
,,წასვლა რომ დავაპირეთ, ბიძაჩემი მოვიკითხეთ. ძლივს ვიპოვეთ, ტყეშიც ძლივს მივაგენით, ისეთ ადგილზე იყო დამალული. ძალიან ბევრი წელი გავიდა, მაგრამ შეუძლებელია იმის დავიწყება, რაც ამ მშრომელმა ხალხმა გადაიტანა," - გვიყვება ქალბატორნი რუსუდანი. თან ბოდიშს გვიხდის, რომ სამუშაოზე იმყოფება და უნდა დაგვტოვოს. ,,რომ ჩახვალთ სოფელში, იქ ერთი ლამაზი სახლია, აივანი აქვს. შედით იმ სახლში, გახსენით კარი. თუ ამინდი აირიოს, შეეფარეთ, აივანზე დაისვენეთ, სხვა ვერაფრით გაგიმასპინძლდებით," - ამ სიტყვებით დაგვემშვიდობა რუსუდან ფილიევი.
მურადი ქორთიევი უკვე 70 წლისაა. 1990-იან წლებში არ წავიდა ჩრდილოეთ ოსეთში. საქართველოში დარჩა და გორში ცხოვრობდა. 1996 წელს ხეობაში ბერები გამოჩნდნენ. საცხოვრებლად მიტოვებული სახლები დაიკავეს. სოფელში ცოტა ხნის შემდეგ მურად ქორთიევიც დაბრუნდა. რადგანაც პაპისეული სახლი ინგრეოდა, ბიძაშვილის სახლში გადავიდა საცხოვრებლად. ტყემლოვანაში, 20 წლის წინ, გორიდან კიდევ ერთი ოჯახი დასახლდა.
2019 წლიდან ელბაქიანთკარიდან ტყემლოვანამდე გზის მშენებლობა დაიწყო. მიწის ფართობების გაყიდვა კი ინტენსიურად განახლდა. ქარელის მერიის ბალანზე რიცხული ათასობით ჰა უკვე გასხვისხდა. 2019 წლის ბოლოს, კონკორდატის საფუძველზე, ქარელის მერია საჯარო რეესტრს დაეთანხმა, რომ ეკლესია და მასზე განთავსებული მიწა საპატრიარქოს უნდა გადაეცეს. ასეც მოხდა.
Другие новости
Новости
17:23 / 20.04.2023
Грузинские достопримечательности и наслаждение грузинской кухней в ресторане Bread&Wine /R/
Грузия - это страна с богатой культурой и наследием,
04:53 / 18.11.2021
Когда хронический пациент просит сделать прививку…
В селе Хидистави две недели назад одновременно заразилось
13:48 / 13.11.2021
Гиви Абалаки – 86-летний фермер из Горийского муниципалитета
"Поэтому я так настроен, я ещё много дел сделаю", - добавил наш
хозяин.
14:43 / 11.11.2021
Горджи – ешь, не останавливаясь
Несмотря на то, что уже два года в мире свирепствует пандемия, на
горийском
популярные новости
Кошкеби – село в Горийском муниципалитете, населенное этническими осетинами
"Я здесь родился и вырос, никуда не уезжал, однако у меня нет
гражданства Грузии,
Ткемлована – село, переоформленное по конкордату
Господин Мурад вернулся во двор. Достал сигарету, прикурил и
глубоко затянулся.
Чанчаха
"Я и снов здесь не вижу … в снах я там, где родилась, и где сделала
первые шаги, в Грузии.
Русские военные отметили в лесу т.н. границу красной краской
"Эти отметки мы обнаружили в лесном массиве, расположенном между
оккупированным Лопани