რედაქტორის რჩევით
ახალი ამბები
მე ვანოს ძე მარჯანის ძე ვიყავ
17 წლისა. გარდავიცვალე 1936 წელში
წამკითხველო მოსწავლე ვიყავ
ბეჯითი, შვიდწლედში გადასული.
სიკვდილმა მახე დამიდგა
ვერ ვნახე დასასრული.
სახელად მქვია ელიზბარ, გვარი მარჯანიძე
შე სატიალო სიკვდილო,
ვერსად ვერ დაგემალე კოხტა ბიჭიო,
საშუალო დავამთავრე
მე მქონდა სწავლის ნიჭიო,
მე სწავლით უნდა მეცხოვრა
სიკვდილმა მომკლა, თან ჩამყვა
სწავლის ნიჭიო.
ნუღარ მიტირებ დედა, შენი ჭირიმე
სანამ ვიყავი, დავფრინავდი,
არავინ მყავდა ბატონი.
(1915-1936)
,,სიკვდილმა უნდა წამამყვეო, ათი დღე ვიყავ ავათ, სული დავლიე, ჩემო გვირგვინო ანიკო,ბევრს ნუ მიმგლოვებ""
ასეთი შინაარსის წარწერებია იმ საფლავის ქვებზე, რომელიც კასპის მუნიციპალიტეტის სოფელ წინარეხის შესასვლელში, ძველ სასაფლაოზეა შემორჩილი.
გასული საუკუნის 50-იან წლებში ამ სოფელს ცნობილი ქართველო ეთნოგრაფი სერგი მაკალათია სტუმრობდა.
მაკალათია გვიყვება: წინარეხი მოზრდილი სოფელია კავთურას ხეობაში. აქ მოსახლეობენ საქართველოს სხვადასხვა კუთხიდან გადმოხიზნული ქართველები. მებატონე ამ სოფელს არ ჰყოლია; იგი ყოფილა საეკლესიო და კუთვნებია თბილელს (ეპისკოპოსს), რომელსაც სოფელი აძლევდა საბეგრო გადასახადს.
თავდაპირველად, ამ სოფელში დასახლებულა თელათ-გორის ოხრახევიდან მოსული ქეშელაშვილი, რომლის ძველი გვარი ყოფილა ლომისაშვილი. ოხერახევში ეს გვარი შეუწუხებია ,,მაცდურს"" (გველებს) და ამის გამო აქ გადმოსულან.
მათთვის გვარი გამოუცვლია მეფეს. ლომისაშვილის მამა-პაპა მეფისთვის ღვინოს ეზოდებოდა. ერთხელ მათ წინაპარს მეფის სუფრაზე რუმბით ღვინო სდგმია და ეს რუმბი სულ დაუცლია. მეფეს გაჰკვირვებია და უთქვამს: შენ ,,ქეშო"" (რუმბი) გაქვს მუცელშიო. ამის გამო დაურქმევიათ ქეშელაშვილი.
წინარეხში დაცულია რამდენიმე ეკლესია-სამლოცველი: წმ. თევდორე, ჯვარპატიოსანი, ღვთისმშობელი, წმ. სტეფანე, ჩადრის ეკლესია და მუნის საყდარი.
სოფლის თავში თევდორეს ეკლესიაა. ლოცულობდნენ საქონლის გამრავლებისთვის.
ჩადრისთავის საყდარი ამჟამად წარმოადგენს ნანგრევს. იგი მოთავსებულია წინარეხის სამხრეთ-დასავლეთით. ჩადრი ყოფილა მეცხვარე, მეტად კეთილი, სანდო და ,,მადლიანი"" ადამიანი. იგი აქ დაუსაფლავებიათ და მის სახელზე პატარა საყდარი აუგიათო. გადმოგვცემენ, როდესაც გვალვა დადგებოდა, მის სახელს ახსენებდნენ, აქვე მოდიოდნენ და საფლავიდან ჩადრის თავის ქალას ამოიღებდნენ. თავის ქალას წყალს ასხურებდნენ და შესთხოვდნენ მას ავდარს, შემდეგ თავის ქალას ისევ ჩაასვენებდნენ. ხალხური თქმულებით, ჩადრი ამ მიდამოში ცხვარს აძოვებდა, ძლიერ ცხელოდა და უნატრია: ღმერთი ჩრდილი მომეციო და მიწაში ჯოხი ჩაუსვამს. ეს ჯოხი მუხად ქცეულა და ჩრდილიც ჰქონია. მერე უნატრია წყალი და წყაროც გადმოსულა.
ჩადრის საყდრის მახლობლად არის ე.წ. მუნის საყდარი, რომელიც ახლა ნანგრევებია. აქ მოდიოდნენ მუნით დაავადებულები, მოჰყავდათ წითელი მამლები და განკურნებას შესთხოვდნენ. იქვე მუჭით მიწას იღებდნენ, ტანზე ისვამდნენ რომ განკურნებულიყვნენ.'' - წერს მაკალათია.
გარდა ამ ეკლესიებისა, სოფლის გასასვლელში, ქვათახევის გზაზე მაღალანთეკლესიაა.
,,მე სწავლით უნდა მეცხოვრა" - წინარეხელების ამბები საფლავის ქვებზე
მთ. ფოტოზე: 17 წლის ბიჭის საფლავის
ქვა
მე ვანოს ძე მარჯანის ძე ვიყავ
17 წლისა. გარდავიცვალე 1936 წელში
წამკითხველო მოსწავლე ვიყავ
ბეჯითი, შვიდწლედში გადასული.
სიკვდილმა მახე დამიდგა
ვერ ვნახე დასასრული.
ფოტოზე: 24 წლის ელიზბარ
მარჯანიძის საფლავის ქვა
სახელად მქვია ელიზბარ, გვარი მარჯანიძე
შე სატიალო სიკვდილო,
ვერსად ვერ დაგემალე კოხტა ბიჭიო,
საშუალო დავამთავრე
მე მქონდა სწავლის ნიჭიო,
მე სწავლით უნდა მეცხოვრა
სიკვდილმა მომკლა, თან ჩამყვა
სწავლის ნიჭიო.
ნუღარ მიტირებ დედა, შენი ჭირიმე
სანამ ვიყავი, დავფრინავდი,
არავინ მყავდა ბატონი.
(1915-1936)
,,სიკვდილმა უნდა წამამყვეო, ათი დღე ვიყავ ავათ, სული დავლიე, ჩემო გვირგვინო ანიკო,ბევრს ნუ მიმგლოვებ""
სოფელი წინარეხი
ასეთი შინაარსის წარწერებია იმ საფლავის ქვებზე, რომელიც კასპის მუნიციპალიტეტის სოფელ წინარეხის შესასვლელში, ძველ სასაფლაოზეა შემორჩილი.
გასული საუკუნის 50-იან წლებში ამ სოფელს ცნობილი ქართველო ეთნოგრაფი სერგი მაკალათია სტუმრობდა.
მაკალათია გვიყვება: წინარეხი მოზრდილი სოფელია კავთურას ხეობაში. აქ მოსახლეობენ საქართველოს სხვადასხვა კუთხიდან გადმოხიზნული ქართველები. მებატონე ამ სოფელს არ ჰყოლია; იგი ყოფილა საეკლესიო და კუთვნებია თბილელს (ეპისკოპოსს), რომელსაც სოფელი აძლევდა საბეგრო გადასახადს.
თავდაპირველად, ამ სოფელში დასახლებულა თელათ-გორის ოხრახევიდან მოსული ქეშელაშვილი, რომლის ძველი გვარი ყოფილა ლომისაშვილი. ოხერახევში ეს გვარი შეუწუხებია ,,მაცდურს"" (გველებს) და ამის გამო აქ გადმოსულან.
მათთვის გვარი გამოუცვლია მეფეს. ლომისაშვილის მამა-პაპა მეფისთვის ღვინოს ეზოდებოდა. ერთხელ მათ წინაპარს მეფის სუფრაზე რუმბით ღვინო სდგმია და ეს რუმბი სულ დაუცლია. მეფეს გაჰკვირვებია და უთქვამს: შენ ,,ქეშო"" (რუმბი) გაქვს მუცელშიო. ამის გამო დაურქმევიათ ქეშელაშვილი.
წინარეხში დაცულია რამდენიმე ეკლესია-სამლოცველი: წმ. თევდორე, ჯვარპატიოსანი, ღვთისმშობელი, წმ. სტეფანე, ჩადრის ეკლესია და მუნის საყდარი.
სოფლის თავში თევდორეს ეკლესიაა. ლოცულობდნენ საქონლის გამრავლებისთვის.
ჩადრისთავის საყდარი ამჟამად წარმოადგენს ნანგრევს. იგი მოთავსებულია წინარეხის სამხრეთ-დასავლეთით. ჩადრი ყოფილა მეცხვარე, მეტად კეთილი, სანდო და ,,მადლიანი"" ადამიანი. იგი აქ დაუსაფლავებიათ და მის სახელზე პატარა საყდარი აუგიათო. გადმოგვცემენ, როდესაც გვალვა დადგებოდა, მის სახელს ახსენებდნენ, აქვე მოდიოდნენ და საფლავიდან ჩადრის თავის ქალას ამოიღებდნენ. თავის ქალას წყალს ასხურებდნენ და შესთხოვდნენ მას ავდარს, შემდეგ თავის ქალას ისევ ჩაასვენებდნენ. ხალხური თქმულებით, ჩადრი ამ მიდამოში ცხვარს აძოვებდა, ძლიერ ცხელოდა და უნატრია: ღმერთი ჩრდილი მომეციო და მიწაში ჯოხი ჩაუსვამს. ეს ჯოხი მუხად ქცეულა და ჩრდილიც ჰქონია. მერე უნატრია წყალი და წყაროც გადმოსულა.
ჩადრის საყდრის მახლობლად არის ე.წ. მუნის საყდარი, რომელიც ახლა ნანგრევებია. აქ მოდიოდნენ მუნით დაავადებულები, მოჰყავდათ წითელი მამლები და განკურნებას შესთხოვდნენ. იქვე მუჭით მიწას იღებდნენ, ტანზე ისვამდნენ რომ განკურნებულიყვნენ.'' - წერს მაკალათია.
გარდა ამ ეკლესიებისა, სოფლის გასასვლელში, ქვათახევის გზაზე მაღალანთეკლესიაა.
ამავე კატეგორიაში
ახალგაზრდა იურისტთა ასოციაციის ცნობით, იმ შემთხვევაში, თუ საქართველოს პარლამენტი ახალი წევრების უფლებამოსილებას ცნობს,
24 ნოემბერი ქალთა მიმართ ძალადობის აღმოფხვრის საერთაშორისო დღეა.
დაიღუპა მამა-შვილი: 50 წლამდე ასაკის მამაკაცი და მისი ვაჟი
"შავ პარასკევს", 29 ნოემბერს, თიბისი ყველა მომხმარებელს
საჩივრის მიხედვით, ქარელის მერია არ ასრულებს შესყიდვების სააგენტოს მიერ გაცემულ რეკომენდაციებს.
ვიდეორეპორტაჟი
იმის გამო, რომ წინასაარჩევნო პერიოდი იყო. იფიქრეს, საარჩევნოდ
ჩავედით სოფელში.
12 წლის გურამ გელაშვილი თავის სოფელზე გვიყვება, სადაც ძალიან ცოტა
თანატოლი ჰყავს.
რა სიკეთეებს სთავაზობს ევროკავშირი სტუდენტებს - გორელი
ახალგაზრდების გამოცდილება
გასული თვის პოპულარული სიახლეები
მოცემული ვებ გვერდი „ჯუმლას" ძრავზე შექმნილი უნივერსალური კონტენტის მენეჯმენტის სისტემის (CMS) ნაწილია. ის USAID-ის მიერ დაფინანსებული პროგრამის "მედია გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული მმართველობისთვის" (M-TAG) მეშვეობით შეიქმნა, რომელსაც „კვლევისა და გაცვლების საერთაშორისო საბჭო" (IREX) ახორციელებს. ამ ვებ საიტზე გამოქვეყნებული კონტენტი მთლიანად ავტორების პასუხისმგებლობაა და ის არ გამოხატავს USAID-ისა და IREX-ის პოზიციას.
This web page is part of Joomla based universal CMS system, which was developed through the USAID funded Media for Transparent and Accountable Governance (MTAG) program, implemented by IREX. The content provided through this web-site is the sole responsibility of the authors and does not reflect the position of USAID or IREX.
ავტორის/ავტორების მიერ საინფორმაციო მასალაში გამოთქმული მოსაზრება შესაძლოა არ გამოხატავდეს "საქართველოს ღია საზოგადოების ფონდის" პოზიციას. შესაბამისად, ფონდი არ არის პასუხისმგებელი მასალის შინაარსზე.
სტატიის გამოყენების პირობები