რედაქტორის რჩევით
ახალი ამბები
,,ანტივაქსერულ კამპანიას აშუქებენ და ხელს უწყობენ პრორუსული საშუალებები’’ - ინტერვიუ მედიის განვითარების ფონდის წარმომადგენელთან
მედიის განვითარების ფონდი აქტიურად აკვირდება სოციალურ ქსელებში
ყალბი ახალი ამბების გავრცელების ტენდენციებსა და ანტივაქსერულ
განწყობებს. სწორედ ვაქცინაციასა და ანტივაქსერულ განწყობებზე ისაუბრა
,,ქართლის სტუდიაში’’ ქეთი
ხუციშვილმა, რომელიც მედიის განვითარების ფონდს წარმოადგენს.
მისი თქმით, მას შემდეგ, რაც საქართველოში ფაიზერის ვაქცინა შემოვიდა, ძალიან გააქტიურდა ანტივაქსერული კამპანია და მასში სხვადასხვა ჯგუფები არიან ჩართულები. იქნება ეს კონკრეტული ანტივაქსერული ანგარიშები, ჰომეოპათები თუ სასულიერო პირები.
,,ანტივაქსერულ კამპანიას აშუქებენ და ხელს უწყობენ პრორუსული საშუალებები. მაგალითად ,,ალტ-ინფო’’ ან ,,ალტ-ინფოსთან’’ დაკავშირებული ანგარიშები, რომლებიც მხარდაჭერას აფიქსირებენ ანტივაქსერი ადამიანების მიმართ, მუდმივად აძლევენ მათ ეთერს და მათი დეზინფორმაციული მოსაზრებები უფრო ფართო აუდიტორიამდე მიაქვთ.’’ - განაცხადა ქეთი ხუციშვილმა.
მისი თქმით, ანტივაქსერები მუდმივად ყალბი ინფორმაციის გავრცელებით არიან დაკავებული სოციალურ ქსელებში.
,,ჩვენმა დაკვირვებამ თვეების განმავლობაში აჩვენა, რომ დაიწყო ამგვარი მცდარი ინფორმაციის გავრცელება, რომ ესა თუ ის ადამიანი აიცრა ვაქცინით და მალევე გარდაიცვალა და ამ გარდაცვალებას უკავაშირებენ ვაქცინას და გადამოწმების შემდეგ დგინდებოდა, რომ ვაქცინაციასთან არანაირი კავშირი არ არსებობდა. ასევე, ავრცელებულ ინფორმაციას ისეთი ადამიანების შესახებ, რომლებიც ორი დოზით აიცრნენ, მაგრამ მაინც გარდაიცვალნენ. ამ შემთხვევაშიც ჩვენ ვთანამშრომლობთ ჯანდაცვის სამინისტროსთან და დაავადებათა კონტროლის ცენტრში და ისინი ჩვენი მიმაერთვის შემდეგ ამოწმებენ მსგავსი სახელისა და გვარის პიროვნება მართლა არის თუ არა აცრილი; მისი გარდაცვალება რამე კავშირში არის თუ არა კორონა ვირუსის ვაქცინასთან და აღმოჩნდება ხოლმე, რომ დეზინფორმაცია და ტყუილია.
ყველაზე რთულად გადასამოწმებელია ის, როცა სახელებისა და გვარების გარეშე წერენ. ამბობენ, რომ მეზობლის მამიდაშვილი გარდაიცვალა ვაქცინაციით ან რაიმე მსგავსი. ამით ცდილობენ ადამიანების დაშინებას.’’
მედიის განვითარების ფონდის მიერ ჩატარებულმა სამი ტალღის კვლევამ აჩვენა, რომ თავიდან იყო პანდემიის უარყოფის ტენდენცია, რომ თითქოს ვირუსი არ არსებობდა და საშიშიც არ იყო. ვაქცინების შექმნის შემდეგ კი, უკვე ანტივაქსერული კამპანიები დაიწყო.
,,ამის შემდეგ ვაქცინების განვითარებასთან ერთად მოჰყვა უკვე ანტივაქსერული სენტიმენტები. დაიწყო ვაქცინების შემადგენლობაზე საუბარი. იმაზე, რომ ის შეიძლება არ იყოს ისეთი ეფექტური.
პანდემიის დაწყებისთანავე, როცა გამოიკვეთა, რომ ეს კითხვები იყო და შესაძლებელი იყო მოსახლეობა შესულიყო შეცდომაში, მაშინ უნდა დაწყებულიყო საინფორმაციო კამპანია.
ეს, სამწუხაროდ, ვერ დავინახეთ. აქტიური საინფორმაციო კამპანია დაიწყო მხოლოდ მას შემდეგ, რაც ვაქცინები შემოვიდა და ამ დროს უკვე არსებობდა ძალიან ბევრი მცდარი წარმოდგენა ვაქციების შესახებ და ამან გაართულა ანტივაქსერულ კამპანიასთან ბრძოლა.’’
ქეთი ხუციშვილმა, ასევე, ისაუბრა იმაზეც, თუ როგორ პოულობენ ანტივაქსერული განწყობების ინფორმაციას.
,, ვაკვირდებით ხოლმე კონკრეტულ ანტივაქსერულ ანგარიშებს, ჯგუფებს. ასევე, ამ ინფორმაციას მოქალაქეები გვაწვდიან, რომლებიც ჩვენი მკითხველები არიან. თუ წააწყდებიან ხოლმე სოციალურ ქსელში რაიმე ინფორმაციას, რომლის სიმართლეშიც ეჭვი ეპარებათ, გვიგზავნიან, რათა ჩვენ ის გადავამოწმოთ. ეს შეუძლია ნებისმიერ ადამიანს, რომ მოგვმართოს, გადავამოწმოთ ნებისმიერი ინფორმაცია, რომელშიც ეჭვი ეპარება.’’
მედიის განვითარების ფონდის წარმომადგენელს, ასევე, ვთხოვეთ გორის მუნიციპალიტეტში ვაქცინაციასთან დაკავშირებით, ხელისუფლების წარმოადგენლებისა და მოსახლეობის შეხვედრების ამსახველი ვიდეოს შეფასება. რამდენად მომზადებულნი არიან და როგორ უმკლავდებიან ხელისუფლების წარმოამდგენლები ანტივაქსერულ განწყობებს.
,,სამწუხაროდ, ხელისუფლების მხრიდან არ არის საკმარისი გაკეთებული იმისათვის, რომ ადამიანებმა კითხვებზე ამომწურავი პასუხები მიიღონ, რომ მათ დამატებითი შეკითხვები აღარ გაუჩნდეთ და აღარ დაიწყონ ინფორმაციის მოძიება სხვა წყაროებიდან, რომელმაც შეიძლება ისინი შეცდომაში შეიყვანოს.
ძალიან ბევრი ადამიანი ამ ინფორმაციული ვაკუუმის გამო, არასწორ ინფორმაციას იღებს, ექცევა მისი გავლენის ქვეშ და შემდეგ უფრო რთულია ამ ადამიანებისთვის იმის ახსნა, თუ რა არის რეალურად მართალი და რას გვაჩვენებს რეალურად ციფრები.
ამიტომ მიგვაჩნია, რომ უფრო აქტიური უნდა იყოს საინფორმაციო კამპანია, რომ ადამიანებს ამ კითხვებზე, რომელთა დიდი ნაწილიც ლეგიტიმურია ამომწურავი პასუხი გაეცეთ.
ვურჩევდით, რომ ყოფილიყვნენ უფრო აქტიური. უფრო მეტად მიეტანათ მოსახლეობასთან მათ კითხვებზე პასუხები. მეტად მომხდარიყო ვაქცინაციის წახალისება. თუნდაც ის, რომ მაგალითად რეგისტრაციის დროს იყო შეფერხებები. ახლა უკვე ეს პრობლემა ნაწილობრივ აღმოიფხვრა იმიტომ, რომ ახლა აცრა რეგისტრაციის გარეშეც არის შესაძლებელი.
მნიშვნელოვანია, ასევე, რომ ანტივაქსერულ დეზინფორმაციაზე მოხდეს დროული რეაგირება, იმიტომ, რომ როცა ეს ინფორმაცია გავრცელდება, მალე უნდა გაეცეს პასუხი, რომ ბევრად მეტ ადამიანამდე არ მიაღწიოს მცდარმა ინფორმაციამ.
ჩვენ ვხედავთ, რომ თუნდაც საინფორმაციო გამოცემის კომენტარებში რამდენი მცდარი ინფორმაცია იწერება, რამდენი ანტივაქსერული კომენტარია და ამ ყველაფერზე ერთიანი კოორდინირებული პასუხია საჭირო, რომელიც უფრო ეფექტური იქნება.
ჩვენ სოციალურ ქსელებში გამოვლენილ დეზინფორმაციაზე ვამზადებთ ხოლმე საინფორმაციო მასალებს, რომელშიც არის კონკრეტული წყაროები მოყვანილი, კვლევები, არგუმენტები, თუ რატომ არის ესა თუ ის ინფორმაცია მცდარი და შემდეგ ხდება ამ პოსტების მონიშვნა ანუ ,,ფეისბუქზე’’ მათ ენიჭებათ სპეციალური იარლიყი, რომელსაც ეწერება რომ ეს მანიპულაციური ინფორმაციაა ანდა კონტექსტის გარეშე მიწოდებული ინფორმაცია, რომელმაც შეიძლება მცდარი წარმოდგენები შექმნას ვაქცინაციასთან ან პანდემიასთან დაკავშირებით.
ეს უმცირებს დეზინფორმაციულ პოსტებს გავრცელებას და იმ ადამიანებს, რომლებმაც უკვე ნახეს აძლევს საშუალებას, რომ მიიღონ ალტერნატიული ინფორმაცია და არ შევიდნენ შეცდომაში. ‘’ - განაცხადა ქეთი ხუციშვილმა.
მისი თქმით, მას შემდეგ, რაც საქართველოში ფაიზერის ვაქცინა შემოვიდა, ძალიან გააქტიურდა ანტივაქსერული კამპანია და მასში სხვადასხვა ჯგუფები არიან ჩართულები. იქნება ეს კონკრეტული ანტივაქსერული ანგარიშები, ჰომეოპათები თუ სასულიერო პირები.
,,ანტივაქსერულ კამპანიას აშუქებენ და ხელს უწყობენ პრორუსული საშუალებები. მაგალითად ,,ალტ-ინფო’’ ან ,,ალტ-ინფოსთან’’ დაკავშირებული ანგარიშები, რომლებიც მხარდაჭერას აფიქსირებენ ანტივაქსერი ადამიანების მიმართ, მუდმივად აძლევენ მათ ეთერს და მათი დეზინფორმაციული მოსაზრებები უფრო ფართო აუდიტორიამდე მიაქვთ.’’ - განაცხადა ქეთი ხუციშვილმა.
მისი თქმით, ანტივაქსერები მუდმივად ყალბი ინფორმაციის გავრცელებით არიან დაკავებული სოციალურ ქსელებში.
,,ჩვენმა დაკვირვებამ თვეების განმავლობაში აჩვენა, რომ დაიწყო ამგვარი მცდარი ინფორმაციის გავრცელება, რომ ესა თუ ის ადამიანი აიცრა ვაქცინით და მალევე გარდაიცვალა და ამ გარდაცვალებას უკავაშირებენ ვაქცინას და გადამოწმების შემდეგ დგინდებოდა, რომ ვაქცინაციასთან არანაირი კავშირი არ არსებობდა. ასევე, ავრცელებულ ინფორმაციას ისეთი ადამიანების შესახებ, რომლებიც ორი დოზით აიცრნენ, მაგრამ მაინც გარდაიცვალნენ. ამ შემთხვევაშიც ჩვენ ვთანამშრომლობთ ჯანდაცვის სამინისტროსთან და დაავადებათა კონტროლის ცენტრში და ისინი ჩვენი მიმაერთვის შემდეგ ამოწმებენ მსგავსი სახელისა და გვარის პიროვნება მართლა არის თუ არა აცრილი; მისი გარდაცვალება რამე კავშირში არის თუ არა კორონა ვირუსის ვაქცინასთან და აღმოჩნდება ხოლმე, რომ დეზინფორმაცია და ტყუილია.
ყველაზე რთულად გადასამოწმებელია ის, როცა სახელებისა და გვარების გარეშე წერენ. ამბობენ, რომ მეზობლის მამიდაშვილი გარდაიცვალა ვაქცინაციით ან რაიმე მსგავსი. ამით ცდილობენ ადამიანების დაშინებას.’’
მედიის განვითარების ფონდის მიერ ჩატარებულმა სამი ტალღის კვლევამ აჩვენა, რომ თავიდან იყო პანდემიის უარყოფის ტენდენცია, რომ თითქოს ვირუსი არ არსებობდა და საშიშიც არ იყო. ვაქცინების შექმნის შემდეგ კი, უკვე ანტივაქსერული კამპანიები დაიწყო.
,,ამის შემდეგ ვაქცინების განვითარებასთან ერთად მოჰყვა უკვე ანტივაქსერული სენტიმენტები. დაიწყო ვაქცინების შემადგენლობაზე საუბარი. იმაზე, რომ ის შეიძლება არ იყოს ისეთი ეფექტური.
პანდემიის დაწყებისთანავე, როცა გამოიკვეთა, რომ ეს კითხვები იყო და შესაძლებელი იყო მოსახლეობა შესულიყო შეცდომაში, მაშინ უნდა დაწყებულიყო საინფორმაციო კამპანია.
ეს, სამწუხაროდ, ვერ დავინახეთ. აქტიური საინფორმაციო კამპანია დაიწყო მხოლოდ მას შემდეგ, რაც ვაქცინები შემოვიდა და ამ დროს უკვე არსებობდა ძალიან ბევრი მცდარი წარმოდგენა ვაქციების შესახებ და ამან გაართულა ანტივაქსერულ კამპანიასთან ბრძოლა.’’
ქეთი ხუციშვილმა, ასევე, ისაუბრა იმაზეც, თუ როგორ პოულობენ ანტივაქსერული განწყობების ინფორმაციას.
,, ვაკვირდებით ხოლმე კონკრეტულ ანტივაქსერულ ანგარიშებს, ჯგუფებს. ასევე, ამ ინფორმაციას მოქალაქეები გვაწვდიან, რომლებიც ჩვენი მკითხველები არიან. თუ წააწყდებიან ხოლმე სოციალურ ქსელში რაიმე ინფორმაციას, რომლის სიმართლეშიც ეჭვი ეპარებათ, გვიგზავნიან, რათა ჩვენ ის გადავამოწმოთ. ეს შეუძლია ნებისმიერ ადამიანს, რომ მოგვმართოს, გადავამოწმოთ ნებისმიერი ინფორმაცია, რომელშიც ეჭვი ეპარება.’’
მედიის განვითარების ფონდის წარმომადგენელს, ასევე, ვთხოვეთ გორის მუნიციპალიტეტში ვაქცინაციასთან დაკავშირებით, ხელისუფლების წარმოადგენლებისა და მოსახლეობის შეხვედრების ამსახველი ვიდეოს შეფასება. რამდენად მომზადებულნი არიან და როგორ უმკლავდებიან ხელისუფლების წარმოამდგენლები ანტივაქსერულ განწყობებს.
,,სამწუხაროდ, ხელისუფლების მხრიდან არ არის საკმარისი გაკეთებული იმისათვის, რომ ადამიანებმა კითხვებზე ამომწურავი პასუხები მიიღონ, რომ მათ დამატებითი შეკითხვები აღარ გაუჩნდეთ და აღარ დაიწყონ ინფორმაციის მოძიება სხვა წყაროებიდან, რომელმაც შეიძლება ისინი შეცდომაში შეიყვანოს.
ძალიან ბევრი ადამიანი ამ ინფორმაციული ვაკუუმის გამო, არასწორ ინფორმაციას იღებს, ექცევა მისი გავლენის ქვეშ და შემდეგ უფრო რთულია ამ ადამიანებისთვის იმის ახსნა, თუ რა არის რეალურად მართალი და რას გვაჩვენებს რეალურად ციფრები.
ამიტომ მიგვაჩნია, რომ უფრო აქტიური უნდა იყოს საინფორმაციო კამპანია, რომ ადამიანებს ამ კითხვებზე, რომელთა დიდი ნაწილიც ლეგიტიმურია ამომწურავი პასუხი გაეცეთ.
ვურჩევდით, რომ ყოფილიყვნენ უფრო აქტიური. უფრო მეტად მიეტანათ მოსახლეობასთან მათ კითხვებზე პასუხები. მეტად მომხდარიყო ვაქცინაციის წახალისება. თუნდაც ის, რომ მაგალითად რეგისტრაციის დროს იყო შეფერხებები. ახლა უკვე ეს პრობლემა ნაწილობრივ აღმოიფხვრა იმიტომ, რომ ახლა აცრა რეგისტრაციის გარეშეც არის შესაძლებელი.
მნიშვნელოვანია, ასევე, რომ ანტივაქსერულ დეზინფორმაციაზე მოხდეს დროული რეაგირება, იმიტომ, რომ როცა ეს ინფორმაცია გავრცელდება, მალე უნდა გაეცეს პასუხი, რომ ბევრად მეტ ადამიანამდე არ მიაღწიოს მცდარმა ინფორმაციამ.
ჩვენ ვხედავთ, რომ თუნდაც საინფორმაციო გამოცემის კომენტარებში რამდენი მცდარი ინფორმაცია იწერება, რამდენი ანტივაქსერული კომენტარია და ამ ყველაფერზე ერთიანი კოორდინირებული პასუხია საჭირო, რომელიც უფრო ეფექტური იქნება.
ჩვენ სოციალურ ქსელებში გამოვლენილ დეზინფორმაციაზე ვამზადებთ ხოლმე საინფორმაციო მასალებს, რომელშიც არის კონკრეტული წყაროები მოყვანილი, კვლევები, არგუმენტები, თუ რატომ არის ესა თუ ის ინფორმაცია მცდარი და შემდეგ ხდება ამ პოსტების მონიშვნა ანუ ,,ფეისბუქზე’’ მათ ენიჭებათ სპეციალური იარლიყი, რომელსაც ეწერება რომ ეს მანიპულაციური ინფორმაციაა ანდა კონტექსტის გარეშე მიწოდებული ინფორმაცია, რომელმაც შეიძლება მცდარი წარმოდგენები შექმნას ვაქცინაციასთან ან პანდემიასთან დაკავშირებით.
ეს უმცირებს დეზინფორმაციულ პოსტებს გავრცელებას და იმ ადამიანებს, რომლებმაც უკვე ნახეს აძლევს საშუალებას, რომ მიიღონ ალტერნატიული ინფორმაცია და არ შევიდნენ შეცდომაში. ‘’ - განაცხადა ქეთი ხუციშვილმა.
ამავე კატეგორიაში
24 ნოემბერი ქალთა მიმართ ძალადობის აღმოფხვრის საერთაშორისო დღეა.
დაიღუპა მამა-შვილი: 50 წლამდე ასაკის მამაკაცი და მისი ვაჟი
"შავ პარასკევს", 29 ნოემბერს, თიბისი ყველა მომხმარებელს
საჩივრის მიხედვით, ქარელის მერია არ ასრულებს შესყიდვების სააგენტოს მიერ გაცემულ რეკომენდაციებს.
საკრებულოს მიერ დამტკიცებული დოკუმენტის მიხედვით, 2029 წლამდე, ტანის ხეობაში
ვიდეორეპორტაჟი
იმის გამო, რომ წინასაარჩევნო პერიოდი იყო. იფიქრეს, საარჩევნოდ
ჩავედით სოფელში.
12 წლის გურამ გელაშვილი თავის სოფელზე გვიყვება, სადაც ძალიან ცოტა
თანატოლი ჰყავს.
რა სიკეთეებს სთავაზობს ევროკავშირი სტუდენტებს - გორელი
ახალგაზრდების გამოცდილება
გასული თვის პოპულარული სიახლეები
მოცემული ვებ გვერდი „ჯუმლას" ძრავზე შექმნილი უნივერსალური კონტენტის მენეჯმენტის სისტემის (CMS) ნაწილია. ის USAID-ის მიერ დაფინანსებული პროგრამის "მედია გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული მმართველობისთვის" (M-TAG) მეშვეობით შეიქმნა, რომელსაც „კვლევისა და გაცვლების საერთაშორისო საბჭო" (IREX) ახორციელებს. ამ ვებ საიტზე გამოქვეყნებული კონტენტი მთლიანად ავტორების პასუხისმგებლობაა და ის არ გამოხატავს USAID-ისა და IREX-ის პოზიციას.
This web page is part of Joomla based universal CMS system, which was developed through the USAID funded Media for Transparent and Accountable Governance (MTAG) program, implemented by IREX. The content provided through this web-site is the sole responsibility of the authors and does not reflect the position of USAID or IREX.
ავტორის/ავტორების მიერ საინფორმაციო მასალაში გამოთქმული მოსაზრება შესაძლოა არ გამოხატავდეს "საქართველოს ღია საზოგადოების ფონდის" პოზიციას. შესაბამისად, ფონდი არ არის პასუხისმგებელი მასალის შინაარსზე.
სტატიის გამოყენების პირობები